26.07.11

Cesta do Egypta

Předem předesílám, že v Egyptě jsem byl již po 4té, takže mě některé věci nepřekvapily poprvé.

Dovolenou jsme se rozhodli koupit do jednoho z egyptských hotelů, kde jsme už byli v roce 2008. Ne snad, že by zrovna v Egyptě byla nabídka malá, ale zkušenost a jednoduchost té volby vyzrála nad lákadlem neznámého snad-lepšího. Německou cestovku (ETI) u nás prodává Dovolená.cz (projekt Student agency).

U toho se na chvíli zastavím. Líbila se mi nabídka SA, kdy k zájezdu dostanete buď dopravu na odletové letiště (buď z Německa nebo Rakouska) zdarma, anebo zdarma parkovné na letišti. Nakonec jsme využili variantu s parkovným, protože odjezd Žlutého autobusu z Prahy by byl v 7 hodin ráno (běžná linka), příjezd na mnichovské letiště kolem 11té dopoledne a odlet letadla lehce před desátou večer. Parkovného zdarma je dosaženo pěkně po česku: od ceny zájezdu je odečtena cena za parking (51€ za 14dní), který si normálně zaplatíte.
Jen v rychlosti zmíním, že cesta na letiště (na mapě je jako cílové místo vybrán vjezd do Parkoviště P41) je pěkně značená a pokud máte v hlavě alespoň rámcovou představu, kam jedete, tak trefíte bez navigace. Jako jednoznačné mínusy mnichovského letiště považuji téměř nulovou vybavenost v prostoru po odbavení-před boardingem a také nedostupnost free wifi hotspotů. Toto pocítíte hlavně při zpoždění letu, jako se to stalo nám (1,5hodiny kvůli počasí).

Po normálním letu, přišel první střet s Egypťany (samozřejmě jen muži). Už jsem zmiňoval, že jsem přesně věděl, co bude následovat a kam jít (což se dost vyplatí i těm, kteří nechytnou pokyny v němčině). Nicméně i tak nás dostali. Z letadla nás vysypali do autobusu, z busu do příletové haly, kde proběhlo zakoupení víza a první loupež, kterou jsme jak ovce zbaštili (po takové cestě a při nezvyklosti na lapkovu rafinovanost): 1vízum stojí 15USD(to jsem zjistil až později), dvě tedy 30USD. Protože jsme z EU, tak automaticky úředník diktuje cenu: „Twenty Euro.“ Já zblble: „For one visa?“, po [je:z] úředník ukládal 40€. Ženou vás dál na pasovou kontrolu, kde jsem se rozkoukal, prohlídnul pas, našel udělené vízu s cenovkou 15USD, po rychlém přepočtu a dotazů spolucestujících kolik platili oni mi dochází, jak to mají výborně propracovaný. V jednu chvíli přiletěly 3letadla, tj.cca 450ovcí, většinou v párech. Vízařů je tam 5 +ke každému 2 popohaněči (egyptská snaha o absolutní zaměstnanost je někdy dost na hlavu). Každý vízař tedy odbaví cca 30cestovatelských jednotek (buď párů nebo rodinek s dětmi). Po mém průzkumu jsem zjistil, že takovouhle cenu platil téměř každý. Bajvoko si tedy tihle kšeftaři během pár minut přišli na 2000€. Hodně slušný.

A to jsem se před odjezdem z Prahy stresoval kvůli platnosti pasu. Což je taky moc zajímavá záležitost. Staré zdroje uvádějí, že při cestě do Egypta je třeba mít cestovní pas platný 6měsíců. Na některých aktuálních diskuzních fórech je možné se dočíst, že nová egyptská vláda požaduje jen 2 měsíce platnosti po plánovaném datu návratu. Na stránkách českého ministerstva zahraničí se uvádí 6měsíců od vstupu do země. Tohle většinou nemusí člověk řešit. Ne tak já. Pokud by platila ta první varianta, tak by mi pas neplatil o 10dní. Pokud ta třetí, tak bych byl s 5to denní rezervou v pohodě. Přesto jsem si pár dní před odletem (dřív mě takový problém ani nenapadl řešit) zažádal o nový pas. Ovšem ne ten rychlopas (blesk, jak říkají úřednice na Praze 7), který má platnost 6měsíců, takže by první variantu stejnak neřešil. Odletěl jsem tedy na starý pas s tím, že si to kdyžtak nějak vyhádám..nenapadlo mě, že mají daleko rafinovanější systém, než vytáhnout z cizince pokutu za několikadenní přečin.

Zbytek už byl ok. Silnice mají lepší než my, což není tak těžké, všude je jen písek a na veřejných místech nepořádek. V hotelu je ale čisto a pracovníci se chovají velmi slušně, vzduch v červenci po ránu kolem 36°, voda v moři teplejší než ve sprše. Pohádka jako vyšitá.

O pořízení dovolené a tipech na výběr, dopravě a strávení pobytu se zmíním příště.


Žádné komentáře:

Okomentovat